http://old.adilsoz.kz » En » / english / russian /  
 News subscription
E-mail:
Unsubscribe  
 Hot News | Appeal | About the Foundation | Bills | Monitoring | Mass Media in the RK | Our Publications | Analysis | Statistic | Internet - Mass-Media



Hivos Online / Home - Hivos Online, Humanistisch Instituut voor Ontwikkelingssamenwerking

International Freedom of Expression eXchange

The Organization for Security and Co-operation in Europe

Internews Network

Rambler's Top100

@Mail.ru





 
Hot News
  

January 12, 2011

Statistic

of violations of rights of media outlets and journalists of Kazakhstan

in January-December 2010

(Monitoring materials of International Foundation for Protection of Freedom of Speech Adil Soz)

Attacks on editorial offices and media outlets 20 (in 2009 -15)

Abzal Agaliev (TV Company Tan, Almaty), Zhuldyz Toleu, Baurzhan Smagulov (TV Radio Company 31 Channel, Astana), Igor Larra (Svoboda Slova, Aktobe oblast), (Zhas Alash, Almaty), Arman Zhaniev (Bukpa, Kokshetau) and Yuri Geyst (Diapason, Aktobe), Larissa Chen (Golos Respubliki Karaganda oblast), Alexandra Myskina, Ruslan Pryanikov (Caravan, Almaty), Sharip Kurakbayev (Pravda Kazakhstana, Almaty), Nurbol Kyzykbayev (TV Company Tan, Almaty), Lukpan Akhmedyarov, Raul Uporov (Uralskaya Nedelya, West Kazakhstan oblast), Geniy Tulegenov (PROSPORT Kazakhstan, Almaty), Alexey Yumashev (Uralskaya Nedelya, West Kazakhstan oblast), Andrey Lysenko (Temirtauskiy Rabochiy, Karaganda oblast) and Yuri Geyst, Nickolay Syrbov and Maxim Tokar (Diapason, Aktobe).

Convicted journalists - 2

Tokbergen Abiev (Chief Editor of the newspaper Zakon I Pravosudie, Astana). He was convicted to three years of imprisonment for an attempt of purchase of information in 2008;

Ramazan Yesergepov (Chief Editor of the newspaper Alma-Ata Info). He was convicted to three years of imprisonment for illegal collection and divulging of state secrets in August 2009).

Detention of media workers - 19

Igor Kim (Svoboda Slova, Aktobe oblast), Maxim Tokar (Diapason, Aktobe), Daray Sarsembayeva (Alga, village Don, Chromtau district, Aktobe oblast), Zhanna Baytelova (Golos Respubliki, Almaty), Bozhan Kurakbayev (Samala, Kyzyl-Orda oblast), film crew (7 Kanal, Astana), Victor Kiyanitsa (Almaty), Sergey Kuzovnikov (Argumenty i Facty Kazakhstan, Almaty), Vladimir Rerikh (Eurasian Media Forum), Igor Zenin, Michael Korchevskiy (Vzglyad, Almaty), reporters (Alash Aynasy, Ush Kiyan, Dorozhnyi Patrul, Orda Kz, Almaty), Kuanyshbek Kari (Radio Azattyk, Almaty), Erbol Seyilkhan (TV Company Sedmoy, Karaganda oblast), film crew (TV Company KTK, Karaganda oblast) and Andrei Sivko (Alga, Zhambyl oblast).

Threats to journalists 7 (in 2009 - 6)

Golos Respubliki (Almaty), Vzglyad (Almaty), Madina Mukhamedzhanova (Kokshetau) and Victor Miroshnichenko (Vremya, North Kazakhstan region), Saniya Toyken (Ak Zhayik, Radio Azattyk, Atyrau oblast), Nataliya Etschanova, journalist (Aktobe oblast) and Bigeldy Gabdullin (Central Asia Monitor, Almaty).

Forced suspension and termination of media issue 3 (in 2009 - 4)

Gorod 326 (Taraz), Zemlya I Ludi (Uralsk) and Alma-Ata Info (Almaty).

Prohibition on distribution and seizure of media circulation - 12

Respublika, Vzglyad, Kursiv, Respublika-Delovoye Obozrenie and Moya Respublika (Almaty), printing house Vremya-Print (Almaty), Gazety i Zhurnaly (Aktobe oblast), MNE Atyrau-Akparat (Atyrau), printing house of LLP Ak Zhayik, branch of joint-stock company KazPochta (Atyrau oblast) and Svoboda Slova, DAT-Taszhargan (Atyrau).

Blocking and restriction of access to websites 27

Blog-platform www.LiveJournal.com (Live Journal), www.,blogspot.com (free of charge blog-platform of company Google), www. WordPress.com (free of charge blog-platform of company OpenSource),http://comment-resp.com, www.youtube.com, http://www.respublika-kaz.info, http://www.respublika-kz.info, http://www.respublika-kaz.net, http://www.respublika-kz.biz, http://www.respublika-kz.com, http://www.respublika-d2.com, http://www.inosmkz.org, http://developer.android.com; http://www.distance.msu.ru; http://www.vchatter.com; http://www.20thingsilearned.com; http://html5rocks.com; http://www.gtugs.org; http://www.citizentube.com.

Website "Center Tyazhesti" http://bb.ct.com.kz was blocked.

As before, websites www.kub.info, www.inkar.info, www.posit.su. www.kahar.org http://www.kplus-tv.net http://www.eurasia.org.ru. and http://rakhat.org were blocked.

Journalists are prevented from carrying out their professional activity 46 (in 2009 - 76)

Criminal prosecution 18 (in 2009 -42)

including:

Accusations in infringement upon honour and dignity of the President of the Republic of Kazakhstan and impeding his activity

Michael Grishkov (Nasha Gazeta, Kostanay).

Charges of libel 9

Gani Sultanov (Former Director of Zoo, Shymkent), Asel Taubayeva (TV Company ART, Karaganda) and Victor Miroshnichenko (Vremya, North Kazakhstan region), Erlan Tazhiev, Ongara Tazhiev (Ontustik Tany, Shymkent), Galiya Sarsenbayeva, Malik Sarsenbayev (Altynsarin district, Kostanay oblast), Zharylkasyn Nuraliev (Taraz Times, Taraz) and Ayzhan Omarova (Aman Bol, Shymkent, South Kazakhstan oblast).

Civil charges have been against media outlets and journalists 97 (in 2009 -156)

including:

Civil suit or protection of honor and dignity 85

Damages sought in the lawsuit are 2 milliards 847 million 758 thousands 399 tenge (in 2009 2 milliards 557 millions 616 thousands 667 tenge)

The plaintiffs are:

State officials 33, legal entities 23, citizens 29.

Refusals and restrictions in providing of public important information 368 (in 2009 -285).

 

 
 © 2005 Adilsoz.kz.